Terug in Europa - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Westerterp - WaarBenJij.nu Terug in Europa - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Westerterp - WaarBenJij.nu

Terug in Europa

Door: Jelle en Marieke

Blijf op de hoogte en volg

01 September 2006 | Rusland, Moskou

Hey, hallo,

Nu we ons weer in Europa voelen, komt ons thuis en jullie erg dichtbij. Vooral omdat Jet en Ju allemaal cadeautjes bij zich hadden. Leuk over jullie te lezen en foto's te krijgen. Bedankt voor de chocola! (En Jet en Ju bedankt voor het meenemen.) Jelle geniet af en toe van een heerlijk sjekkie en samen met J&J hebben we een zak drop soldaat gemaakt. Mmmmmm.

Het was erg leuk om die vertrouwde Hollandse koppen te ontdekken bij een metrostation in Moskou. We hebben het erg gezellig hier en zijn inmiddels helemaal bijgekletst. Vanmiddag het Kremlin bekeken, allemaal mooie oude gebouwen en kerken. Grappig detail is dat je in een Russisch-Ortodoxe kerk in de koepel een afbeelding van God ziet. Dat is wel heel anders dan bij ons in Ede. Ook hebben we een stukje van een Russisch-Orthodoxe dienst meegemaakt, maar het was voor ons uiteraard onverstaanbaar en een beetje te wazig allemaal.

Natuurlijk hebben we ook de lange treinreis achter de rug. Het bleek uiteindelijk vier nachten i.p.v. vijf te zijn. Dus dat scheelde weer. Op het eind was het best saai, vooral omdat het landschap hetzelfde bleef. Bos met af en toe een stadje. We hebben ons vermaakt met de medepassagiers in onze coupe. In het begin waren het twee verkopers, en dat kwam overeen met het aantal bedden in de coupe. Toch hebben we de eerste nacht slecht geslapen omdat de Russische douane van twaalf tot vier 's nachts de controles kwamen doen. Dat betekende voor ons: drie papieren invullen, bagage laten controleren en een uur bezig zijn met vijf kilo te veel bagage. De fietsen hadden we keurig op Jelle's naam in de bagagewagon gedropt. Maar ze bleken dus vijf kilo te zwaar. Dat geintje kost 35 US Dollar, 3 in te vullen papieren en een trip naar het kantoortje voor de juiste stempels en handtekeningen.

De volgende dag bleek waarom de verkopers (met overigens ook veel meer kilo's dan toegestaan) op de trein zaten: Bij elke stop veranderde het perron in een markt. Russen kunnen goedkope Chinese kleding kopen van de Mongoolse handelaren. De Russische politie is de enige spelbreker en probeert de verkopers op de trein te houden. Maar het Mongoolse treinpersoneel is op handen van de verkopers en die zetten dus gewoon de deuren aan de andere kant van de trein open. Hierdoor krijg je een markt op de spoorrails. Kennelijk vinden ze dat niet gevaarlijk.

Na een kwartiertje gaat de trein langzaam rijden. Dan worden snel de laatste deals gesloten en springen de handelslui weer op de trein. Soms is dat rennen geblazen. Wij gebruikten de stops om de markt te bekijken, de benen te strekken en wat eten of drinken te kopen. Verder was het landschap bekijken, Engels proberen te praten met Mongolen, andere Europeanen in de trein opzoeken, boekje lezen, sudoku's doen en slapen. De laatste avond hebben we eeuwige vrienden gemaakt met de verkopers in onze cabine onder het genot van een biertje.

Moskou was in het begin zonnig. Toen Jet en Ju twee dagen later kwamen werd dat anders. Is het bij jullie ook nog zo zonnig? Is er geen hittegolf in Nederland meer?

Wel grappig dat jullie discussieren over hoe saai Nederland is. Ik denk dat we als we terug zijn genieten van alles: mijn eigen wc, een bed dat niet elke keer veranderd en al die mensen die we al zolang niet gesproken hebben!!
Dan las ik nog dat Xywrite eruit gaat bij het ND; dat betekent dat de dingen toch heel snel kunnen veranderen. (Erik, Peter, Gerben, Linda, Harco en de rest: sterkte bij de omschakeling)

Nog even uitleg bij de kameel: die kameel komt denk ik uit de Gobi-woestijn gelopen. Dat ligt in het zuiden van Mongolie. Zo'n kameel doet het natuurlijk erg goed als toeristische attractie. Je kunt in plaats van paard ook kameel rijden, maar wij vonden paardrijden al bijzonder genoeg. (Ja, het was ook goedkoper.)

Morgen vertrekt onze trein richting Riga. Vandaar fietsen we naar Vilnius, dan weer treinen naar Berlijn en dan fietsen we naar huis. We zijn d'r zo, dat zul je zien.

Tot kijk!

Jelle en Marieke

  • 01 September 2006 - 14:13

    Roel & Han:

    geen hittegolf meer... hetis hier al een maand kl*te weer. meeste regen 1 een maand sinds..mensenheugenis!
    maar goed, hebben jullie onze koppies nog gezien op de picture bij J&J? was leuk. hier begint het leven weer, school (donderdag), werk (al een poosje), alpha, sport (we zitten in het riet dit jaar Jel) en dansen (salsa). veel plezier nog daar en succes met de terugreis.
    groeten R&H

  • 01 September 2006 - 14:16

    Marieke:

    Ja, we hebben jullie koppies gezien. Leuk dat jullie zwaaien naar ons. Succes met al jullie bezigheden.

  • 01 September 2006 - 14:20

    Marieke:

    Ja, we hebben jullie koppies gezien. Leuk dat jullie zwaaien naar ons. Succes met al jullie bezigheden.

  • 01 September 2006 - 14:40

    Jan En Els Driesten:

    Wij hebben jullie reis helemaal gevolgd en vinden het heel geweldig wat jullie allemaal meemaken!Doen jullie de groeten aan onze Ju & Jet? Jan en Els

  • 01 September 2006 - 15:07

    Inge:

    Wij hebben hier -lelijk woord- winter! Markt op de spoorrails. Toen kwam er per ongeluk een goederentrein langsdenderen... Wat een idioten zeg.

  • 02 September 2006 - 09:50

    Marije:

    Riga, Vilnius, ben benieuwd! Ik heb er net veel over gelezen; die landen hebben het zwaar gehad. Als ik het goed heb: meer dan de helft van de bevolking uitgemoord in de onrust binnen Europa de afgelopen eeuw. Rusland lijkt me ook mooi. Hoe houden jullie het uit zo lang in een trein.

  • 02 September 2006 - 11:13

    Willemijn:

    We hebben zaterdag een boerderijfeest bij de Vonken...redden jullie dat?

  • 02 September 2006 - 16:23

    Hanneke:

    Spreek ik ook nog even voor mezelf, haha. Fijn weer wat van jullie te lezen. Doe voorzichtig en niet te hard fietsen he. Liefs Han

  • 02 September 2006 - 17:33

    Fammie:

    hoihoi!!!
    ik hoop jullie echt weer es te zien hoor, heb jullie best gemist. maar voor zover wens ik jullie nog een fijne tijd in al die andere landen die jullie nog doorkruisen. tot snel maar weer! liefs, ikke (jaja, die ene, jeweetwel)

  • 02 September 2006 - 20:36

    Evelien:

    hoihoi,
    leuk om weer een bericht(je) van jullie te lezen. ik heb ook een leuk berichtje: ik ben sinds donderdag afgestudeerd en ben nu dus officieel juf!! :D het dringt nog niet helemaal tot me door, maar dat komt nog wel denk ik. ik heb helaas nog geen baan in het onderwijs. er is bijna geen werk op dit moment. dus blijf ik eerst maar ff schoonmaken in de thuiszorg.
    veel succes met de laatste tripjes van jullie reis!!

  • 03 September 2006 - 07:56

    Ronald:

    Hey lang niet gesproken. Geef even een seintje als ik weer langs kan komen in jullie flatje. Ben erg benieuwd naar jullie verhalen (aangezien ik ze nauwelijks gelezen heb :-))Jullie kaartje is binnen, tof dank jullie! Ben toevallig net weer begonnen met mijn robotje Jelle. Praat je wel bij tegen die tijd.

    tot spoedig!

  • 09 September 2006 - 12:30

    Moeder Van Vuren:

    Hallo Marieke en Jelle .
    Jullie zijn ook echte nederlanders , om het goedkoopste te nemen!
    Zijn jullie dat nog niet verleerd.
    Het is een prettig idee te weten dat jullie in Europa zijn , nu nog de laatste loodjes of zijn jullie het reizen nog niet beu.
    We wachten af.

  • 09 September 2006 - 15:58

    Gertje:

    He marieke welkom in Europa en nog succes de rest van de reis. Jullie huis lig er tot nu nog redelijk bij.
    Iedereen (en klaas ook) is weer begonnen met school. Dus we beginnen weer in een ritme te komen. Verder is er weinig nieuws alleen bellen ze wel iedere week: of je geen televisie over internet wil nemen. Dat moeten jullie zelf maar uitzoeken. Veel plezier nog. En ik hoop je snel weer te zien. Ben al wel een beetje naar een andere kamer op zoek, maar ik zal wachten tot ju;;ie weer terug zijn.

    Tot ziens in Holland en geniet van de laatste lootjes

    Groeten Gertje

  • 10 September 2006 - 12:18

    Merten:

    Hallo Marieke en Jellle,

    jullie hebben het wel leuk zo te horen! en over dat saaie NL, geniet nu maar van het reizen en de afwisseling, een week in NL en je wilt weer reizen is mijn ervaring.

    Groeten Merten

  • 12 September 2006 - 15:27

    Theo:

    Ha Marieke en Jelle,

    Genoten van Riga? Ondertussen al in Vilnius aangekomen? Waarom nou eigenlijk met de trein naar Berlijn? Kunnen jullie dat kleine stukje niet meer fietsen ;) ? Wel leuk om jullie binnenkort weer eens live te spreken.
    Hier in NL gaat alles z'n gangetje, ben nu een week bezig met de studie: wel weer even wennen maar erg leuk! Oh ja, Jelle: k heb (zelfstandig!!) de auto weten te maken. Of nou ja, maken... twee eieren in de radiator gegooid en t lekt geen water meer!
    Hé geniet nog van t fietsen!
    Groeten,

    Theo

  • 12 September 2006 - 20:21

    Erna:

    hey hallo,
    Jullie komen echt al weer in de buurt zeg. De laatste kilometertjes zijn vast ook zo om...maar geniet er nog maar even van. Nederland is wel leuk, maar vast ook weer wennen! Ik vind het geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Al die culturele verschilletjes zoals een markt op de spoorweg zijn toch gillers..haha, ik hoop dat jullie nog veel leuks mogen beleven!
    Groetjes van Erna en de rest van de familie!

  • 16 September 2006 - 20:34

    Naomi:

    Heey Marieke en Jelle! Jullie zijn alweer bijna thuis, dat gaat snel zeg! Ik ben op 15 september officieel afgestudeerd, want ik heb mijn diploma Journalistiek ontvangen! Ik moest vanavond even aan jullie denken, want Plien en Bianca waren namelijk op televisie met hun programma Ngorongoro. Ik neem hem op, dus als jullie terug zijn, stel ik voor dat ik eens naar ede kom om alle foto's te bekijken en de video mee te nemen. Veel plezier in de Russische staten, en hopelijk een veilige thuiskomst!

    Groetjes Naomi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Wij reizen/fietsen een half jaar over de aardbol. Hier kan je onze ervaringen lezen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 21339

Voorgaande reizen:

29 April 2006 - 01 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: