Hey - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Westerterp - WaarBenJij.nu Hey - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Westerterp - WaarBenJij.nu

Hey

Door: Jelle en Marieke

17 September 2006 | Rusland, Moskou

Hallo allemaal,

'T is al weer een poosje geleden dat we een verhaal geschreven hebben. Het gaat goed met ons, maar het lijkt allemaal niet zo heel bijzonder hier. De mensen, auto's, huizen, zien er allemaal heel normaal uit. Een enkele keer komen we wat Oost-Europese trekjes tegen. Bijvoorbeeld als er een paard en wagen voorbij komt, als mensen met de hand op het land aan het werk zijn of sommige dorpjes met houten huizen.
Maar 't is hier vooral heel normaal. Elk dorpje heeft zijn supermarkt, dus we hoeven niet te fietsen met tassen vol eten. We hebben ruime keuze uit jeugdherbergen, guesthouse of campings. Dus de werkelijkheid komt weer aardig overeen met onze verwachtingen daarvan. ('t is een eitje om hier te reizen).

Een nacht in Letland wilde het toch niet lukken om een slaapplaats te vinden. De dorpsbewoners wezen ons steeds naar een kasteel. Daar was een toerisme informatiepunt, maar dat zat dicht. Achter het kasteel lag een klimrek, basketbalveldje en nog wat speeltoestellen. Dus wij uiteindelijk onze tent achter het klimrek gezet. Na een uurtje kwam er een vrouw en een jongen aangelopen en die informeerden of we niet liever in het kasteel wilden slapen. Het kasteel werd gebruikt als school en we konden wel in een klaslokaal overnachten. Dat klonk natuurlijk prima. Dus hebben we prinsheerlijk geslapen net als de baron die het jaren geleden als woonhuis gebruikte.

Ook hebben we twee keer heerlijk aan het water gekampeerd. Genoten van mooie zonsondergangen. De natuur is best mooi hier. Beetje heuvelachtig met veel bossen met naaldbomen en riviertjes en meertjes. Dat is leuk fietsen. We zijn van Riga naar Vilnius gefietst, daar even uitgerust en rondgekeken en toen door naar de kust; Klaipeda. Hier wachten we tot we met de ferry naar Sassnitz in Duitsland kunnen. Het weer was gelukkig redelijk gunstig voor ons. We zijn een dag door en door nat geregend. Dat was minder. De volgende dag, laten we zeggen, halfnat. Daarna nog twee dagen bewolkt en nu hebben we vier dagen zon achter de rug. We zijn heel benieuwd hoe het weer in Duitsland gaat zijn.

Heel indrukwekkend vond ik de twee historische musea die we bezocht hebben. Eentje in Riga en eentje in Vilnius. Je had gelijk, Marije, ze hebben idd een groot deel van de bevolking verloren in de afgelopen eeuw. Eerst kwamen de Russen om Estland, Letland en Litouwen te bezetten. De Russen stuurden mensen naar strafkampen en probeerden de media, cultuur, openbare bijeenkomsten te controleren. Vervolgens werden ze 'bevrijdt' door de Duitsers. Maar die begonnen ook mensen te deporteren en de straatnaambordjes te verduitsen. Dus dat was ook niet wat. Na een bloedige strijd versloegen de Russen de Duitsers. En helaas voor de inwoners van deze Baltische staten werden ze na de oorlog bij Rusland gevoegd.
Dat betekende een nieuwe russificatie: Russen die in je land komen wonen, mensen die naar Rusland moeten verhuizen, mensen die naar strafkampen moeten en een stricte controle van het openbare leven.

We zijn in Vilnius in de oude KGB-gevangenis geweest. Dat was behoorlijk beangstigend. In een van de cellen stond de vloer onder koud water en de gevangene alleen een klein opstapje hadden om op te staan. Op den duur val je van vermoeidheid van dat opstapje af en sta je in het koude water. Dus stap je er weer op en begint de strijd opnieuw. Ook was er een foltercel en een liquidatieruimte. Vreselijk en dan weten we nog niets over de ondervragingen.

Het is pas vijftien jaar geleden dat de Sovjetunie in mekaar klapte en deze landen als eerste hun vrijheid terug kregen. Af en toe verbaas ik me daarover als ik op de fiets zit. Dat deze mensen pas vijftien jaar vrij zijn. Op het platteland kom je soms de gebouwen nog tegen die gebruikt werden voor de communistische vorm van landbouw. (Waarbij het land eigendom van de staat of het hele dorp was en alles centraal geregeld en gepland was.) Een voorbeeld daarvan is een dorpje dat bestaat uit grijze flats van driehoog, om de landarbeiders te huisvesten. Of schuren zonder dat iemand ernaast woont.

Maar goed, genoeg info. Als je er nog bij bent: hartelijke groeten van ons!

Jelle en Marieke

• 17 September 2006 - 09:44

Famke:

Ha Broer en Vrouw!
    Zo, dus jullie komen alweer behoorlijk dicht bij thuisland...Wel weer zin om thuis te komen? Wij vinden het ook wel weer leuk om jullie in levende lijve te zien hoor. Nou, vermaak jezelf nog een beetje in het buitenland en geniet nog maar ff van het wijdse (?) landschap en ongerepte natuur. Lieve groet, Jelles'zus.

• 17 September 2006 - 14:13

Westerterp:

jelle en marieke

mooie coup marieke (beetje stads he); met wat voor kop kom jij thuis, jelle?
    hoeveel kilometers hebben jullie tot nu toe gefietst en de fietsen doen het goed blijkbaar want van panne horen we niet; ik moet even dat verhaal van jack-le-cock afmaken (en bedankt nog voor de fijngevoelige reactie op mijn hint); jack hebben we dus drie dagen bij huis gehad, nou bij huis, de hele buurt heeft het geweten; jackeline, dat ongetemde kipwijf liet zich niet op de kop zitten; jack werd door het hok heengejaagd van links naar rechts, maar onze haan had een troef en die heeft hij meesterlijk uitgespeeld tegen jackeline: hij kraaide bij het leven van voor zonsopgang (16.30)totdat het licht werd om 5.00; kijk dat kon jackeline weer niet: een half uur was meneer even de situatie meester, maar daarna had jack geen leven meer want jackeline zat hem de ganze dag achter de vodden(wat een takkewijf); en 's avonds een half uur voor zonsondergang maakte jack zijn dag weer goed; de buurt, wat die daarvan vond?; helaas voor jack hebben wij de druk van onze contekst niet kunnen weerstaan; ik heb jack bij de kop gepakt en hem onderworpen aan centrifugale krachten; nu kraait er niemand meer naar jack; maar jackeline hebben we ook van de hand gedaan; het beest leeft nou tussen 10 hanen; man dat beest ik compleet gestoord; de tok is van een kip, de blik van een haan;
    er gebeurtt hier zoal wat op ons erf; mijn vrouw haalt wel van alles binnen maar ja, wie moet het weer afmaken?
    het ga jullie goed;

• 17 September 2006 - 19:50

Yvonne:

wauw Marieke, dat kapsel staat je waanssszinnig goed! Je word er knapper op en dat kun je van die schele Jelle niet zeggen....

• 18 September 2006 - 06:58

Moeder Van Vuren:

Hallo Marieke en Jelle
    Je kapsel is erg leuk Marieke je lijkt er jonger door en je ziet er ook uitgerust uit.
    Ik ben ook naar de kapper geweest maar de verandering is niet zo drastisch als bij jou.
    Alleen heb ik het nu minder warm door het kortere kapsel.
    Hier gaat alles goed , iedereen is weer op zijn / haar bestemming.
    Verder hoop ik dat jullie weer een voorspoedige reis hebben en dat je nog even kan genieten want de tijd vliegt om .
    groetjes allebei.

• 18 September 2006 - 10:37

Roel & Han:

he, jullie komen weer in de buurt. Jelle, die foto zal wel werkelijkheid worden op de boot! hier alles goed, de weken zijn weer druk. weer is hier 2 weken heerlijk geweest, nu zijnwe allemaal weer ziek want het is beetje omgeslagen en weer nattig en kouder.
    succes met fietsen en tot horens,
    Roel en Han

• 19 September 2006 - 08:58

Rianne:

Wauw! mooi kapsel marieke;) heel anders, heb net Arjen gebeld en die is vanochtend geslaagd voor zn rijbewijs. dus dat is ook fijn:) maar ik ga weer verder, voordat ik een boze lerares krijg;)

• 20 September 2006 - 12:35

Theo:

Ha Jelle en Marieke,

Poos geleden dat er wat opstond maar jullie gaan snel zeg! En inderdaad, paar maanden weg en allebei n 'totale metamorfose.' Grappig om te lezen waar jullie nu zitten en de foto's te zien: k krijg bijna heimwee naar de baltische staten. ;)
    Hier gaat het goed, ben nu eigenlijk aan t leren voor tentamens van vrijdag :(
    Verder genieten van t weer (bij mij is t heerlijk weer mr blijkbaar regent het in Ede-Velduizen: zie Han&Roel).
    Hé geniet er nog van, het rustige landschap, de relaxtheid, kortom de vakantie!
    Groeten

• 20 September 2006 - 15:13

Hanneke:

Mijn lieftallige echtgenoot is mij telkens voor, maar ik ben erg geemancipeerd op dit (gebied), dus schrijf ik ook wederom een mailtje. Zo da's voor mekaar...

• 20 September 2006 - 15:13

Als blijk van betrokkenheid>>

• 20 September 2006 - 15:14

Uhm...verder alles goed?

• 20 September 2006 - 15:24

Marije:

Mooi kasteel. Het Trakaimeer vind ik trouwens ook erg mooi. En je kapsel ook, Marieke. Lijkt me erg indrukwekkend, die musea en helemaal die gevangenis. Ik vind kamp Vught al heavy... Hoe zijn de mensen daar, zijn ze depri of hebben ze nog moed na al die jaren van onderdrukking?

• 23 September 2006 - 19:58

Annemieke:

Hallo, met Reehorst 1 gaat het goed. 4 wedstrijden en 7 punten of te wel nog niet verloren. Enne je zusje gaat heel goed. In 2 wedstrijden 10 doelpunten voor de A1! Goede reis nog verder. Groetjes, Annemieke